Airbag eller inte Airbag…..

Sedan ett antal år har olika Airbag system varit tillgängliga för MC åkare. Ett av de första system som blev tillgängligt för vanliga konsumenter var NECK systemet från SPIDI. Det var en enkel utanpåliggande väst som hade en mekanisk utlösningsanordning som genom en vire fäst vid motorcykeln skulle utlösa en Co2 patron som blåste upp en kudde för att stabilisera nacke och huvud.  Självklart är det MotoGP, WSBK och liknande som drivit på utvecklingen av Airbagsystem tillsammans med de stora aktörerna inom skyddsutrustning för MC.

De första systemen som dör upp på banorna var kanske inte de mest användbara systemen, i synnerhet inte då man inom de högsta klasserna kan fortsätta köra efter en krasch, om MC och utrustning tillåter det.

Men utvecklingen gick snabbt framåt och idag har man väldigt sofistikerade system som dessutom är både enkla att använda och som höjer säkerheten avsevärt.

Vad för teknik som finns i framtiden vet vi inte men det finns en del intressanta (Kanske inte) patent som det kluras på.

På SRG är vi två som kraschat med bland annat bruten rygg, bäcken och en massa andra skador som vi är väldigt säkra på kunde undvikits om vi valt att köra med Airbag. Varför gjorde vi inte det då? Vid ena tillfället hade den gamla Spidi Neck västen glömts hemma och vid det andra tillfället hade inte leveransen av västen hunnit fram innan en resa till Brno. Hade vi inte slarvat så hade vi sparat både otroligt mycket smärta och en massa pengar.

Airbagsystem kostar en del men det är en väldigt billig “försäkring” som kan skydda dig mot allvarliga skador, förlamning och långa sjukskrivningar. Sett ur det perspektivet är det faktiskt inte ens något att fundera över. I vårt sätt att se på saken är det bara dumt att inte använda all säkerhet man kan. Systemen är idag så pass smidiga att man inte ens känner att man har dem på sig om allt stämmer.

Vad ska man då tänka på? För det första ska man välja det system som tilltalar dig som förare. System som sitter utanpå skinnstället är lite känsligare vid krasch och kan dessutom i vissa fall vara lite varma och klumpiga. I de flesta fall är de dessutom mekaniska vilket kan vara lite krångligt. Om man väljer ett system som sitter innanför skinnstället så  SKA man se till så att det skinnställ man ska använda tillsammans med sitt Airbagsystem är anpassat för att ha airbag under. Det finns exempel på folk som köpt ett system för att ha under och som har ett väldigt tight skinnställ med alldeles för lite expansionspaneler som dessutom sitter på fel ställe, inte bra. Ett sådant tilltag kan faktiskt ge mer skador än ett traditionellt ryggskydd. Vi har hört talas om förare som fått många revben, nyckelben och punkterade lungor till följd av att man inte haft skinnställ som är anpassat för airbag utan kört med sitt gamla tighta ställ och ett airbagsystem under.

Vad man sen väljer är upp till var och en och hur mycket pengar man vill lägga. Vi har provat de Heldvästar med teknik från In&Motion vi säljer och de fungerat ypperligt. Tekniken är snabb och väldigt säker. Vid krasch ger den dig verkligen ett superbra skydd som verkligen gör nytta. Det vi kan se som en liten nackdel är ett det blir lite svårt att ta på sig sitt skinnställ själv och att det antingen kostar en ganska ansenlig summa att “köpa loss” systemet om man inte väljer abonnemang från In&Motion. Oavsett vad man väljer blir slutsumman ungefär 7000kr.


Vi har även ett väldigt sofistikerat system från Held som man på ett väldigt enkelt sätt fäster inne i våra skinnställ från Mass Sports.
Dessa system från Held är ett av de mer säkra systemen på marknaden och dessutom det enda system för konsumenter som skyddar höfterna. Vi rekommenderar detta system varmt då det både är enkelt och på sikt lite billigare än In&Motion.


Vi kommer även att tillsammans med PSI börja saluföra Alpinestars system som då ska monteras in i skinnställ från PSI.

Många undrar om man ska ha ryggskydd och bröstplatta kvar om man väljer att använda Airbagsystem under skinnstället.
Väljer man In&Motion eller Alpinestars (När vi börjar sälja dem) så sitter ryggskyddet integrerat i systemet.
Väljer man lösningen från Helite så monterar man in ett CE Klass 2 ryggskydd från SAS Tech i sitt skinnställ så har man maximal säkerhet.
Man kan om man vill också använda bröstplatta tillsammans med systemen men det är inte nädvändigt.

Kost och gott, Gör dig själv den tjänsten att investera i säkerhet och ett bra airbagsystem. Vi anser det vara väldigt välinvesterade pengar och det finns massor av exempel på förare som fortfarande är på benen tack vara dessa förträffliga säkerhetssystem.

Lämna ett svar